januari 2015 Herten en reeën in de tuin…

IMG_5488In januari had ik van een vriendin een mooie pot blauwe hyacinten gekregen. Hier, vlak voor de tuindeuren op het tafeltje neergezet. Op zekere morgen lag de pot met aarde en al op de grond. Bollen verdwenen.

Het duurde niet lang of de boosdoeners waren bekend. Verraden door de pootafdrukken en de keutels…..

IMG_5489

In eerste instantie vond ik het wel grappig, reeën en herten in de tuin, maar al snel verging mij het lachen. Ze bleken behoorlijke schade in de tuin aan te richten.  Ze groeven diepe kuilen, vraten alle tulpenbollen op.

IMG_5533Dit is de plek des onheils. De plek waar mijn Tulipa ‘Balerina’ stonden. Ieder jaar vermeerderden ze zich, tot mijn grote vreugde, zonder dat ik ze opgroef na de bloei. Gewoon lekker in de grond laten, in tegenstelling tot veel andere soorten. Ik vind het namelijk te veel gedoe, dat opgraven. IMG_0618                                               Helaas, deze zijn niet meer………..

Dit najaar ga ik maar op zoek naar nieuwe bollen. Dan afschermen met een rol gaas, verankerd met stokken. Dat blijkt te helpen, want ik heb een paar witte Triompator tulpen kunnen redden….. ‘t Is een vreemd gezicht, gekooide tulpen, dat dan weer wel…..

Vervolgens ook nog een leuk boek weten te bemachtigen (Bol.com ha). Erin een lijst met “Deer candy”…..

FullSizeRender-1Gelukkig hebben de reeën besloten dat ze genoeg voeding kunnen vinden in de duinen nu het voorjaar is. Stel je voor dat ze de rozen en de floxen zouden gaan opeten. Moet er niet aan denken…..

 

Leave a Reply

